Archiv weblogu

15 září 2004

Zdraví, web a přístupnost

Paintball – Plzeň 11.9.2004V sobotu 11. září jsem si náhle uvědomil, že přístupnost webu není určena jen lidem, kteří mají tělesné postižení. Momentální fyzickou disfunkci jsem zažil po víkendovém zápase v paintballu (osm hodin akce po roce sezení!). Hrál jsem ho poprvé a pár dalších dní jsem měl s pohybem velké problémy. Špatně se mi používalo kde co včetně webu.

Co zvládáme dnes, nemusí jít i zítra

Přístupné weby děláme i pro sebe. Není nikde napsáno, že nemůžeme mít v budoucnu tělesné problémy. Pokud sedíme celý den za monitorem a máme pouze minimum pohybu (chůze na wc), tělo nám to vrátí. Sám jsem to zažil před půl rokem, když mě chytla záda a skončil jsem na rehabilitaci.

Takže kdo děláte weby tak, aby se používaly dobře Vám, zamyslete se nad tím, aby je dokázali používat i ostatní, ne tak pohybově, zrakově a sluchově nadaní jako Vy.


Na fotce jsem skutečně já po jednom kole bojů.

12 září 2004

Reklama Microsoftu v TV

Právě jsem viděl v televizi reklamu na Microsoft. Do poslední chvíle jsem myslel, že jde o reklamu nějaké pojišťovny. Není originální ani přesvědčivá. Naprosto nechápu proč měl někdo potřebu ji dělat. Jesli na ni někdy narazíte, zajímaly by mě vaše názory. Rozhodně na mě působila naprosto zbytečně. Nevím jak by mohla zapůsobit na lidi, kteří firmu Microsoft neznají.

07 září 2004

PR článek na Intervalu od Marka Prokopa?

Ne, skutečně to tak není, i když mi psal známý po ICQ jak jsem to dokázal. Marek Prokop píše ve svém zatím posledním článku ze seriálu Píšeme pro web o tom, že i s dobrým, ne-li přímo výborným, produktem nemusíte na internetu uspět, pokud se neodlišíte od konkurence a nepřesvědčíte návštěvníka, že má koupit od Vás. A právě pro příklad z praxe použil hostingovou službu Český hosting, kterou provozujeme.

Když se do Vás pustí Marek Prokop

Za odborníka ho považujeme všichni. Snažíme se jeho rady brát vážně a aplikovat je. Doufáme, že se nám podaří věc vytvořit na stejné úrovni. Když se do toho dá skutečný Marek Prokop, je naše snaha nepodstatná. Z článku odlište se od konkurence v podstatě vyplývá, že Český hosting nabízí kvalitní služby, ale nedokáže svou přednost (jednotnou cenu) dostatečně vypíchnout. A má pravdu. Skvěle pohřbený potenciál.

Markova verze není přesně to jak se chceme prezentovat, ale je zajímavá už z toho pohledu, že si takový obrázek o naší službě udělal na základě textů a informací, které jsou nyní k dispozici. Současný stav je tak pouze nedokonalou verzí toho čím měl být.

Cesta ke spáse

Cestou k vylepšování webu je starost. Pokud se o svůj web nestaráte, nemůže přežít (výjimkou je systém kde obsah generují návštěvníci – typicky stránky s vtipy apod.). O Český hosting se staráme jako o oko v hlavě. Dostává se mu nebývalé pozornosti od několika lidí současně, sledujeme pohyb, vylepšujeme, přepisujeme, doplňujeme, rozšiřujeme,… To vše děláme a přesto není výsledek výborný. Na řadě je tedy copywriter.

Složitá je cesta ke světlu

Z úvah mi tedy jasně vychází závěr. Být dobrým webdesignérem obnáší znát technologie a teorie, které praxí vypiluji. Být dobrým copywriterem dá mnohem více práce. A vybudovat web, aby měl všechno jak má mít, jeden člověk nedokáže. Copywriterů znám málo (vlastně jen vím, že to dělají), ale nikdy jsme se v praxi s žádným nesetkal. Dozrál čas, abych tento nedostatek napravil.

06 září 2004

Začátečník a použitelnost webu

Uživatel začátečník může být po příchodu na stránky zmaten. Ne proto, že by byl web nepřehledný, ale proto, že vypadá jinak než předchozí. To jistě není na závadu, ale pokud se na webu používá naprosto jiný systém navigace a pohybu po stránkách, je to chyba. Vyjímečně se mi stane, že na webu nevím co mám dělat (ale stane se), k čemu slouží a co mi nabízí. Pokud tuto situaci aplikuji na začátečníka, co se stane? Odejde?

Moje pravidla použitelnosti webu

Na každý web má mnoho lidí mnoho různých názorů. Stránky by měly splňovat základní věc a to, když na ně někdo příjde, aby nebyl zmaten. Co k tomu může pomoci a pomáhá jsou věci, o kterých už psal každý. Nikdy není pozdě to zopakovat.

  • Ani stránky o duze by neměly hrát všemi barvami barevného spektra.
  • Barevná architektura webu platí na všechny prvky – odkazy, nadpisy atd.
  • Velikost dělí. Velikost nadpisů není samoúčelná. Pomáhá v orientaci a odhaluje souvislosti. Pokud pro zvýrazněni důležité informace v textu použiji větší font, vnesu do stránky zmatek. Naopak když nebude žádná část textu odlišena velikostí (nadpisy, podnadpisy), dokonale potlačím orientaci návštěvníka.
  • Odkazy vždy stejného stylu, tzn. podržené, případně barevně odlišené (nejlépe modré).
  • Jednotná navigace na stejném místě na všech stánkách.
  • Střídmá grafika. Grafika neútočí, pomáhá v orientaci. Odlišuje jednotlivé části stránky a vypichuje důležité informace.

Velké weby nejsou galerií

Rozsáhlé weby nejsou galerií ani uměleckou vizitkou grafika, který na nich pracuje. Jsou určeny návštěvníkům. Grafika pomáhá přehlednosti. Vede oko. Ukazuje mu důležité části, které pravděpodobně uživatel využije. Uměním se na velkých webech dá nazvat povedený kompromis, který využije všeho s mírou.