Komentáře k příspěvku: Weby bez obsahu


[1] Yuhů (WWW) – 12.4.2004 2:04

Těch 60 až 70 tisíc je totální kravina. Tolik možná fakt stojí špičkový copywriter a třeba já si takové prachy opravdu říkám, ale kde je psáno, že texty musejí být naprosto špičkové a strhující?

Sám ovšem připouštíš, že na psaní textů projekt často úplně vyhoří. Potom - počítám-li dobře - se vyplatí do textaře něco investovat.

Ideální řešení je sehnat si na textování (nejen na textování) nějakou trochu bystřejší studentku z gymplu (nejlépe se vztahem k logice). Vždyť přece nejde o nic jiného než zajít za klientem, sepsat s ním osnovu a tu osnovu doma naplnit textem. To se mi s chytrým děvčetem s rezervou vejde do tří tisíc, někdy i do tří stovek.

[2] Miroslav Navrátil – 12.4.2004 9:42

to Yuhů: Malý společnosti na profesionálním copywriterovi vyhoří až do základu, a ty velký to budou mít asi pomálu na hranici možností protože budou muset platit prof. copywriterovi a ještě uživit programátory, grafiky, nenažraný ředitele apod. Ledaže by ta firma nestíhala na zakázkách a měla peněz jako šlupek...

[3] Miroslav Navrátil (WWW) – 12.4.2004 9:44

to Yuhů: Anebo budu mít dokonce někoho i zadarmo... :-) Pár takových lidí znám.

[4] Magambi (WWW) – 12.4.2004 10:14

Yuhů: Tím ale vlastně popíráš svůj názor v článku, kde jsi říkal, že si každý myslí, že text může psát kdokoli. Pokud to tak je, není potřeba platit profesionála, ale stačí kterýkoli student, který umí trochu psát (to jsi právě napsal). A to asi není to o čem jsi mluvil, je to právě o tom, že to psát každý nemůže a proto mě zajímá kolik stojí profi copywriter.

Jestli nabízím služby na špičkové úrovní, byť jsem malá firma, mám nabízet službu, která špičková nebude? Bude průměrná nebo dobrá. Nejenom, že by tím mohla prezentace utrpět (i když asi méně než když to bude psát klient nebo programátor), ale nebude to ani tak dobré jak by mohlo být, čímž opět firma dává najevo, že něco neumí výtečně.

[5] Yuhů (WWW) – 12.4.2004 15:50

Hm, vlastně to popírám. Přivedl jsi mě na zajímavou myšlenku -- jsou to dva oddělené problémy.

1. Velké weby mají dnes textový obsah průměrný až podprůměrný. Tam se opravdu vyplatí profík, ale těch 60 - 70 je opravdu hodně mimo mísu. Nezapomeň, že to většinou může být externista a nemusí být z Prahy, což ti náklady strká kamsi do čtyř cifer i v rámci větších projektů. Když píšu, že já si 60 říkám, tak to není tím, jaký bych byl kdovíjaký profík v psaní, ale tím, že jsem líný pracovat, tak ať to někdo pořádně zacvaká, když chce zrovna mě.

2. Co se týká malých webů, tak tam je to o těch nedodaných podkladech. Tam opravdu profík nemá smysl, ale studentka se hodí, protože pak ty texty sice nejsou super extra parádní, ale alespoň nějaké JSOU.

Závěr je, že pokud 2 až 10 procent rozpočtu webového projektu otočíš do textů, že to stačí.

[6] Marek Prokop (WWW) – 13.4.2004 2:01

Dušane, zdá se, že se každý bavíte o něčem jiném. Ty píšeš o tom, kolik zaplatit textaři za jednorázové práce, kdežto na Poslední středě se hovořilo o celkových měsíčních nákladech na textaře na hlavní pracovní poměr. V tomto druhém případě mi odhad 60 až 70 tis. Kč připadá spíše konzervativní a je přitom vcelku jedno, zda je to textař špatný, průměrný, nebo dobrý.

Pokud jde o podíl textů v nákladech na vytvoření a první rok provozu firemních webů, které mají přinášet nějaké výsledky, dle mých zkušeností se blíží 50 % i v případě, že projekt žádného profesionálního textaře neplatí. U mých projektů to prakticky vždy 50 % překračuje.

[7] Marek Prokop (WWW) – 13.4.2004 2:33

Ještě jedna poznámka, tentokrát k výši nákladů na textaře v konkrétním projektu. Samozřejmě záleží na tom, jaký vliv má text na rentabilitu webu. Většinou nebývá složité to poměrně přesně vyčíslit. Jde jen o to správně odhadnout, o kolik dobrý text zvýší konverzní poměr webu. Někdy je to o pár procent (když je už původní, neprofesionální text dost dobrý, nebo když na textu moc nezáleží), jindy o stovky procent (když je původní text hodně bídný a přitom na něm hodně záleží).

Zbytek už je jen obyčejná trojčlenka.

[8] PePPer – 13.4.2004 10:48

Nejak mi nesedi ta cisla. Profi copywriter by mel dostat 60-70 tisic. Profi grafik asi totez, profi programator urcite taky. Jak potom muze text tvorit polovinu nakladu?

[9] Marek Prokop (WWW) – 13.4.2004 13:55

PePPere, pokračujete v nedorozumění, které se táhne touto debatou od jejího počátku. Ta částka 60-70 KKč vyjádřuje odhad *měsíčních nákladů* na textaře pracujícího na hlavní pracovní poměr a vůbec nesouvisí s tím, kolik by jaká profese měla dostat za práci na jednom konkrétním projektu. Jen pro pořádek přípomínám, že náklady na zaměstnance v IT jsou minimálně dvojnásobkem (spíše však víc) jeho hrubé mzdy.

Pokud jde o srovnání grafiky, programování a textu u jednotlivých projektů, přípomínám, že jsem psal o nákladech za *první rok* provozu projektu. Zatímco grafika a text se během prvního roku moc neaktualizují, text ano a objem práce proto bývá vyšší. Kromě toho je objem práce na textu přímo úměrný počtu obsahových stránek, což u grafiky a programování nebývá.

U běžného firemního webu tedy grafik a kodér (programátor nebývá potřeba) odpracují na začátku projektu 2-3 dny čistého času a tím končí. Naproti tomu ti, kdo tvoří textový obsah (nejen copywriter, ale i redaktor, korektor a ten, kdo připravuje věcné podklady) mohou během prvního roku strávit prací na webu i několik týdnů čistého času.

[10] Magambi (WWW) – 13.4.2004 14:24

Tak teď to Marek Prokop rozseknul. Je pravda, že jsem v článku nemluvil o měsíčních nákladech na HPP copywritera. Za to se omlouvám. Nisméně jsem se dozvěděl nějaké další věci :-)

[11] untitled.doc – 14.5.2004 13:47

Coby reklamnimu textari z masa a kosti mi pripada tato diskuze mimo objektivni ramec reality. Platy textaru se lisi... a to ani ne zaslouhou schopnosti jednotlivych lidi, kteri se rozdhodli tomutu dabelskemu byznysu upsat, ale spise se hodnoti projev verbalni. Ono je totiz treba prihlednout k realiim nasi zeme, k lenosti a pomalosti lidskych mozku, jejich mozkova rigidita je primo umerna cene jejich obedu. Mnohokrat jsem slysel mnoho polopravd, hlouposti a sikmookych postrehu, ktere padaly z lidi s platy dvakrat vyssimi, nez zde uvadite. Protoze ono delat dobrou reklamu znamena vybocovat, prichazet s necim novym. Proto se v tomto oboru, bohuzel, pohybuji i lide, kteri jsou proste a pouze jen jini... Kdyz ty rikas A, ja rikam B... a naopak. Ovsem bez zakladnich postrehu a argumentace, ktera by mela plnit roli obhajoby a vysvetleni postoje. Stale plati: lina huba, hole nestesti...

V nasich pomerech tak funguji skveli textari, kteri umi jedno - skvele texty, ale tapaji v tom druhe - umet se prosadit a rict si o relevantni udaj na vyplatni pasce...

[12] Michal Babka – 20.5.2004 23:39

Je zapotrebi rozlisovat mezi pojmy "textar" a "copywriter". Textarem muze byt v podstate skoro kazdy talentovany cestinar, ktery ma vsech pet pohromade. V reklamnich agenturach casto pracuji na pozici copywriteru prave "textari" libujici si spise v legrackach a cestinarskych libustkach. Podobne jako jejich kolegove art directori se casto citi byt spise umelci a ne odborniky na reklamu. Copywriter neni jen textar, to je jen mala cast profese. Copywriter je predevsim specialista na marketingovou komunikaci. Dobry textar napise dobry text, ale musite mu rici o cem a jak. Dobry copywriter vytvari koncepci v ramci strategie a pak tuto koncepci spravne vyjadri. Ceny reklamnich textaru se pohybuji v cenach od 300 do 700 za hodinu. Hodinova sazba Senior Copywritera se pohybuje od 900 do 2000 Kc.

[13] untitled.doc – 2.8.2004 13:04

Mily Michale, vim, ze se v branzi pohybujes uz dlouho a mas k tomuto tematu co rict... Snad jen je blbost, a doufam, ze to uznas... ackoli copywriter se preklada jako textar (a jak jsi spravne vystihl), neni to jedno a to same. Nesouhlasim s tebou v tom, ze pozice copywritera zahrnuje pozici textare. Spise naopak. Proto se casto setkavame s dovysvestlujicimi dodatky typu "reklamni" textar. Pravdou vsak zustava, ze si hrajeme se slovicky a je to v podstate jedno. Protoze at textar ci art director, oba jsou kreativci... a prave kreativci vytvareji onu koncepci, napad, ideu, pojeti... ktere se az posleze dodavaji texty a obrazky.... Cena at hodinova ci ukolova je take odvisla od toho v jakych vodach se pohybujeme. Velke reklamni domy si pocitaji cirka 1500 Kc/hod.. atd.


Přidejte komentář

Identifikace autora

Váš komentář

Nepoužívejte HTML značky, jen text. URL začínající http:// nebo ftp:// budou zobrazeny jako odkazy.