Archiv weblogu

26 května 2005

Proč se kradou weby

Že se kradou nápady, design i obsah, to je známá věc. Zamýšleli jste se někdy nad tím proč tomu tak je? S tímto problémem se setkává hodně webdesignérů a společností.

Proč se krade

Kromě záměru něco sprostě ukrást, jsou tu další důvody. Jedním je snadnost a dostupnost, pak tu hraje jistě roli neschopnost něco vymyslet a vytvořit a také těžká prokazatelnost krádaže.

Ekonomické důvody

Vytvářet dílo od úplného začátku je značně nákladné a to samozřejmě nejen finančně, ale hlavně časově. Ukrást web je snadné a levné. Pokud ukradnu všechno co můžu, ušetřím a budu to mít rychle.

Tvůrčí neschopnost

Je tu i důvod čistě tvůrčí. Nejsem schopen svou představu vyrobit, nemám k tomu dostatečné schopnosti a zkušenosti. Nebudu vymýšlet vymyšlené. Nebudu tomu věnovat zbytečný čas. Podívám se jak to vyřešili ostatní. Z toho vyplývají tři základní body:

  • Neumím to udělat
  • Originál je přesně to co chci
  • Originál funguje

Nedostatečné právní zázemí

Když vám ukradnou auto a policie ho najde, vrátí vám ho. Problémem je najít ho. Naproti tomu kopie webu se dá najít mnohem snadněji, ale policie nemá prostředky na to aby jej musel zloděj vrátit, případně kopii odstranit. Prokázat v tomto případě krádež je velmi komplikované. Pokud tedy ukradnu web, mohu předpokládat, že se mi za to nic nestane.

Stát tu pro tento druh krádeží přímo vytváří živnou půdu.

Vytvořit kopii nemusí být záměr

Inspirace je v pořádku. Pokud je předlohou web, který prošel určitou evolucí, eliminoval chyby a dozrál do stavu, že dobře funguje, nastává problém. Tím problémem je to, že člověk, který se takovým webem inspiruje nemůže udělat své stránky jinak, protože by musely obsahovat chyby. Proto kopie nemusí být záměrem, ale důsledkem.

Základním znakem plagiátu je, že se nerozvíjí. Jakmile je originál okopírován, končí všechny práce. Ačkoli na první pohled kopie působí kvalitně, nemůže být tak dobrá jako originál. Prostě je to jen produkt, ne web, který roste.

Malá útěcha

Není pochyb o tom, že ukrást cizí práci, na které někdo nechal hodně času, nervů a peněz, je špatné. Na druhou stranu je to pro autora originálu znakem dobře odvedené práce. Kdo by kradl špatné a nekvalitní věci.

Soutěž

Na závěr jsem pro vás připravil malou soutěž s Českým hostingem. Kdo objeví nejvíce podobností (shod) mezi weby www.cesky-hosting.cz a www.ehosting.cz, získá hosting na jeden rok zdarma u služby Český hosting. Vaše postřehy mi posílejte na e-mail zeme@civilizace.cz.

Jako špatný vtip působí na eHostingu patička, kde si vyhrazují všechna práva, ale opomněli uvést, že některá jsou vyhrazena provozovateli Českého hostingu, společnosti THINline interactive s.r.o.

Poznámka na úplný závěr. V květnovém vydání časopisu LinuxEXPRESS vyšel přehled webhostingů (PDF ukázka čísla). EHosting v něm na rozdíl od Českého hostingu je a za "svůj" web dostal jedničku!


Takže jsme se dnes sešli dva. Dave (dgx) píše o stejném problému. Není se co divit, protože krádeže jsou na denním pořádku.

17 května 2005

Výloha a její účel

K sepsání této úvahy mě přivedl pořad České televize Kultura.cz, ve kterém se mluvilo o aranžérech výkladních skříní. Výloha je to co upoutá kolemjdoucího. Její kvalita přímo ovlivňuje zda zákazník vstoupí. Pokud to výloha dokáže, má obchodník možnost s návštěvníkem pracovat dál, v opačném případě o něj přišel.

Amatér aranžérem

Výkladní skříň je něco jako web. Majitelé obchodů si často myslí, že nepotřebují odborníka a výlohu doslova splácají vlastními silami. Jejich (ne)estetické cítění jim dovoluje vytvářet pohromy v neomezeném množství a variantách. Podceňují důležitost a nevyžadují kvalitu.

Začátek je často koncem spolupráce

Problém je v tom, že první verzí výlohy práce nekončí, ale pro majitele obchodu ano. Aranžér ztrácí možnost pracovat dál, sledovat reakce a upravovat výkladní skříň podle potřeb zákazníků a událostí.

Udržování výlohy vyžaduje profesionála. Musí reagovat na změny ročních období, svátků atd.

Co jsem tím chtěl říci

Lidem se špatné výlohy nelíbí. Majitelům je to jedno, protože je mají stejné jako všichni v ulici. Nemají čas na kvalitu. Jenže to se změní. Špatnou výlohu minu a u pěkné se zastavím. Na špatný web zapomenou a dobrý mě zaujme.

Ve špatném obchodě jsem ochoten nakupovat, protože je jediný v mém okolí. Na špatný web se nikdy nevrátím, protože ten dobrý je od něj vzdálen pár kliků.