Archiv weblogu

27 října 2004

O grafickém dospívání

Tento článek je reakcí na návod Photoshop – kompletní tvorba webu – díl 1/3 od Ivany Bednářové. Jako tutoriál o kresbě webu ve photoshopu je to článek dobrý, mám k němu ale několik výhrad. Je to pouze návod jak používat nástroje programu, kterých již bylo napsáno dost a také proto nechápu proč vyšel právě tady, čekal bych jej spíše na Grafice. Zadruhé si myslím, že nakreslit web není tak jednoduché a přímočaré jak by z návodu mohlo vyplývat.

Každý pracuje jinak.

Tuto větu napsal v reakcích pod článkem Jirka Křivánek, a mně nezbývá než souhlasit. Nebezpečí návodů je v tom, že začátečníky mohou uvrhnout do pasti, ve které používají naučený postup a dále jej nerozvíjí. Proto nejlepší způsob, jak se naučit s programem, je si dát cíl a snažit se ho dosáhnout.

Také mě zaráží informace, že výška hlavičky by měla být maximálně 180 pixelů. Hlavička by měla být tak vysoká jak je potřeba. Hlavička každého webu je jiná, obsahuje jiné části, informace i grafické prvky.

Používání efektů ve Photoshopu, zvláště pak Úkos a reliéf, vede většinou k podprůměrnému výsledku, hodně lacinému a v mnoha případech zbytečnému a nevkusnému. K dobrému designu patří dobrý nápad, ne halda efektů.

Jak kreslím web

Možná to dělám jinak než ostatní, ale já nekreslím web na papír, ani si nesednu před monitor s jasnou představou. Většinou ani nepotřebuji hromadu efektů. Co je na webu důležité je obsah, ne forma. Proto první, co mám v návrhu, je právě obsah: navigace, texty, nadpisy, logo atp. Potom pracuji s plochami, které web rozdělí na přehledné části a začínám pracovat s barvou. Zkouším různé kombinace, velikosti, kontrast, obrázky atd. Výsledek mě může překvapit, ale o to to mám radši, protože tvořím, nepřekresluji.

Nápad je důležitý, ne však nezbytný

Ve škole nám říkali, že všechno už někdo vymyslel před námi. Není to vždy pravda, ale většinou to sedí. Při navrhování webu to platí dvojnásob. Experimentovat se zpravidla nevyplácí. Lidé jsou zvyklí web používat jistým způsobem. Pokud jim zamotáme hlavu navigací, která jako navigace nevypadá a není tam kde má být, textem, který je příliš malý a obrázkem, který je příliš velký, nebudou spokojeni. Nové věci se na webu těžko prosazují.

Pokud nemáte možnosti/vědomosti na to vytvořit složitý a dechberoucí kreativní design, který stejně není nejdůležitější, udělejte jej jednoduchý, přehledný a osvědčený. Výsledek bude dobrý i bez světelně-plastických efektů. Nechci tím odrazovat od experimentování ani navádět k usedlé tvorbě. Úžasné grafické weby mají na internetu své místo, ale nemusí to být cílem každého webdesignéra, jak jsem si kdysi sám myslel.

Jsou to mé postupy a názory. Není to návod!

Nechci, abyste mé názory brali jako jediné správné. Nechci, abyste dělali weby podle mě. Kreslete je takové, jak se vám líbí. Zkoušejte více verzí, hrajte si s detaily. Inspirujte se u lepších. A hlavně, dělejte je pro sebe i pro lidi a dělejte je s citem.

05 října 2004

Texty pro web vlastní rukou

Marek Prokop nás svým článkem Píšeme pro web – odlište se od konkurence rozhoupal ke změnám, nad kterými jsme již dlouho uvažovali. Český hosting dostal nový text.

Když jste spokojeni, neměníte. A to je chyba.

Pokud se s webem dostanete do stádia, v němž jste spokojeni, není to dobré. Může se totiž stát, že na něm nebudete nic měnit a proto nezjistíte, že by mohl být ještě lepší a úspěšnější. Něco vdáleně podobného se nám stalo na Českém hostingu. Důvodem nebyla spokojenost se stávající verzí stránek, ale práce na věcech, které se nám zdály být důležitější. Změna textů, obsahu i struktury proto nebyla nejvyšší prioritou.

Dobré texty nezaručí vyšší pozici ve vyhledávači, ale více spokojených klientů.

Úpravou textů nezlepšujete pouze obsah, ale i orientaci. Ujasňujete návštěvníkům Vaše záměry a cíle, zpříjemňujete jim pohyb po stránkách a upevňujete jejich důvěru ve Vás a Vaše služby. Dobrý text tak není zárukou vyšší pozice ve vyhledávačích, ale vyšší konverze návštěvníka v platícího klienta.

Nové texty jsme dělali hlavně kvůli vyhledávačům. Postupně jsme ale napravili mnoho nedostatků, kterými Český hosting trpěl a výsledkem byly úpravy hlavně pro uživatele a návštěvníky.

Je brzy hodnotit jaký bude výsledek změn, které jsme provedli, zatím se ale jeví jako velice vhodné a správné. Návštěvníci totiž dělají to co bylo cílem úprav – více objednávají a řeší méně problémů.


Pokud Vás věčný seriál o Českém hostingu, který nenuceně doplňuje ostatní články, nudí, rozčiluje nebo Vám dokonce vadí (působí-li jako reklama), klidně mi napište. Sice tím asi nic nedokážete, ale nebojte se toho. Osobně mi přijdou tyto konkrétní zkušenosti, problémy a jejich řešení zajímavé a přínosné.