Archiv weblogu
Příliš mnoho inspirace
Netvrdím, že se často neinspiruji prací jiných webdesignérů, ale myslím, že takovouhle kopii jsem ještě nevytvořil. Nenarazil jsem na to dříve, protože ani jedny z těchto stránek moc nesleduji. Stejně bych si toho asi nevšiml nebýt Jana Biena, který mě na to upozornil.
Abyste mohli vidět skutečný (ne)rozdíl mezi oběma weby, doporučuji se podívat na A List Apart i na Hulánův blog. Když už nevím jak dál, mrknu do knížky Inspirativní webdesign, která je opravdu velmi užitečná a dobře zpracovaná. Vždycky tam najdu nápad, který mi pomůže překonat krizi.
George Lucas je otcem internetu
George Lucas, skutečně mám na mysli autora hvězdných válek (Star Wars), používá počítačové sítě a internet ve svém díle již v roce 1977. Informace najdete na každém kroku, R2D2 se může připojit kdykoli a kdekoli. O takovém systému si můžeme nechat jen zdát. Na všech rozích je přípojka, všude jsou dostupné informace. Ve městě v oblacích najde informaci, že hypermotory Falcona jsou zablokované a tuto informaci následně využije, aby unikli jisté smrti v podání křižníků Impéria.
Dalo by se říci, že informace a jakási verze internetu jsou v tomto příběhu životně důležité. Někdy jsme na tom, my na Zemi, podobně.
Nitro zrychluje
Věk nehraje žádnou roli, jak se můžete přesvědčit u Vaška Štrupla (Václavák). Nedávno jsem se s nim potkal poprvé. Trápil se jestli ho pustí na poslední středu, má-li mít tu drzost tam vůbec jít. A dneska? Pracuje v týmu Dobrého webu. Jen tak dál Vašku. Pro Dobrý web bude jistě přínosem. A pro vás ostatní z toho plyne, že se nemáte stydět, když jste mladí, protože to vůbec nic neznamená.
Dinosauři českého webdesignu IV – náprava
Jak přetvořit zkomírající zastaralou webovou strukturu na moderní a kvalitní vývojové studio? Radikálním řezem nebo pozvolným přechodem na současné trendy a standardy? Osobně bych volil druhou cestu. Která je ale správná nevím.
Jelikož weby netvoří obchodníci, ani ředitelé firem, je tento díl věnovám grafikům, kodérům, textařům a dalším. Minout by jej neměli ale ani prvně jmenovaní.
Nový impuls k novým zítřkům
Doufám, že jste nezapomněli na předchozí (třetí) díl seriálu o dinousaurech. Nastínil jsem zásadní problém velkých webdesignerských firem, který spočívá v několik let starých postupech tvorby webů. Přejít z tohoto zaběhnutého systému na nový nebude jistě lehké, rozhodně to ale není nemožné. Kdo by měl být hnací silou týmu je vedoucí projektu. Měl by nutit ostatní k odbornosti a sám být odborníkem, který motivuje a povzbuzuje.
Z tabulek do CSS
Bez cizí pomoci, ať jde o kvalitně odvedenou práci konkurence, odbornou knihu nebo konference, se začít asi nedá. Vím to z vlastní zkušenosti. Jde vlastně o chuť dělat práci dobrě. Není nutné hned dělat vše bez tabulek a v XHTML. Ze začátku to je těžké. Stačí odstranit hrůznou strukturu, pročistit kód a hlavně se neustále zajímat a číst. Postupně se zažité věci zatlačí do pozadí, práce bude jednodušší a rychlejší. I na hodně dobrém webu se dá neustále něco vylepšovat. Nemusíte chtít hned dokonalou práci. Začněte ale hned!
První projekt hodně bolí
Na první práci budete nejvíce postrádat zkušenosti hlavně s problémy v různých prohlížečích a jejich verzích. Kdyby vše fungovalo podle specifikace a standardů, bylo by to dokonalé. Bohužel to tak není a proto hlavní roli v dobrém a kvalitním webdesignu hrají zkušenosti a znalosti chyb prohlížečů. Svůj první projekt bez tabulek jsem dělal opravdu hodně dlouho a s výsledkem dnes nejsem spokojen.
Pro velké společnosti to může být nákladná záležitost. Rozhodně se ale vyplatí zainvestovat do kvality, protože ta by měla být určující v každém oboru. Některým by to i zlomilo vaz pokud nemají jiný příbuzný obor, který tento proces proměny zainvestuje. Proto s tím stále otálejí.
Máme to bez tabulek, jsme profíci.
Chyba lávky. Rozený a podporovaný tabulkář podle mě nedokáže udělat web bez tabulek, alespoň ne první, ve kterém se o to pokusí. Zvládne-li to, bývají tabulky nahrazeny za obrovské množství značek „DIV“. Výsledek je shodný s tabulkovým webem pouze s jedním rozdílem. Místo vnořených tabulek máme vnořené DIVy. Počet TD se rovná DIVům.
Jak nezůstat dinosaurem
Několik zásadních bodů jak se vymanit ze zastaralé školy a dělat weby lepší a kvalitnější:
- Začít
Skutečně je nutné začít. Dlouhá povídání, pokud se vedou, nejsou k ničemu. Cílem by měl být další projekt, který už chcete mít na úrovni. - Učit se
Neustále se zajímat o dění okolo. Sledovat trendy, práci jiných, diskutovat s nimi. Nezamrznout na jednom bodě. Kvalitní web nestojí pouze na kvalitním kódu. Zásadní částí je jeho přístupnost, použitelnost i rychlost. S tím souvisí i optimalizace pro vyhledávače (SEO), aktualizace, sledování návštěvníků atd. V poslední době vychází dost knih, které by měly v přechodu na CSS pomoci. - Ptát se
Nebojte se ptát odborníků, nekoušou. Pokud něco nevíte, zeptejte se. Vždy se najde někdo, kdo zrovna Váš neřešitelný problém obešel. I kdyby neměl řešení, existuje jiná možnost. V CSS nic nejde udělat pouze jedním způsobem!
Osobně jsem s přechodem z tabulek k CSS měl také problémy. Trvalo hodně dlouho než jsem pochopil a zjistil spoustu věcí, ale jde to. Rozhodně nevím vše a v každém novém projektu řeším nové, ale i staré problémy. Nikdy to neskončí a proto mě to taky tak baví. Radost nad pokořením toho proklatého MSIE je nepopsatelná.
Předchozí díly: